Het gebeurt meer dan je denkt, het is al veel gebeurd en het zal veel nog gebeuren: Iemand uit de familie beslist om het familiebedrijf te verlaten. Is het omwille van de leeftijd? Of omwille van nieuwe uitdagingen? Omwille van andere interesses?
In een privébedrijf, maalt niemand om een stoelwissel meer of minder, in een familiebedrijf is dat andere koek.
Hoe zorg je ervoor dat je personeel ook na het verdwijnen van je dagelijks aanwezig zijn, even gemotiveerd is, zich goed voelt en het bedrijf helpt runnen?
Wij verzamelden 6 tips uit onze projecten dit najaar, waarbij we dit communicatiemoment twee keer hebben mogen ondersteunen:
1. NIVEA mag voor een keer.
‘NIVEA = Nooit invullen voor een ander’, is een gekende communicatievalkuil. Toch is het in deze fase uitermate nuttig om je in de schoenen van de ander te zetten. Welke angsten heeft het personeel? Hun angsten oplijsten geeft je de kans om er in je speech (oh ja!) een antwoord op te geven.
Onzekerheid over de toekomst? Bang voor extra werk? Bang dat ze het bedrijf ook moeten verlaten? Bang voor een nieuwe baas?
2. Benoem een nieuwe leidende alliantie.
Was je zelf leidinggevend kader? Bekijk hoe het verder zal gaan zonder jou. Benoem een nieuwe leidende alliantie en geef ze alle vertrouwen.
3. Prik een einddatum.
Zorg voor duidelijkheid. Prik een einddatum en werk ernaartoe.
4. Communiceer tijdig
Het is ongelooflijk belangrijk om het personeel op de hoogte te brengen van je plannen. Zodat ze het niet van een ander horen. De communicatie is best niet te vroeg, en ook niet te laat. Het plots minder komen, of minder betrokken zijn, doet pijn aan een bedrijf. Het benoemen van dit kantelpunt zal veel duidelijkheid brengen.
Doe dit persoonlijk, en samen met de (nieuwe) leidende alliantie. Het verlaten van een pion is pijnlijk voor een bedrijf. Dit moet worden opgevangen. Zet je emoties niet uit, vertel ze gerust, we zijn tenslotte geen robots. Vertel hoe moeilijk je het vindt om hen te verlaten.
Een familiebedrijf overwint een exit wel.
Voor de persoon die het bedrijf verlaat is het vaak een dubbel verhaal.
Die beslissing is begrijpelijk emotioneel en zal een heel grote impact hebben op het persoonlijk leven.
Echter, voor de medewerkers is het slim om dit niet te groot te maken. Vanuit hun standpunt is vooral het vervolg van groot belang om hun startgevoelens van angst en onzekerheid om te draaien naar energie en goesting om voor het familiebedrijf te blijven werken.
73% van ons klantenbestand heeft 2 of meer aandeelhouders
en
bij 47% van ons huidige klanten zijn meerdere generaties tegelijkertijd aan het werk.
Er zijn belangen die, hoe je het ook draait of keert, conflicterend zijn.
Zeker bij familiebedrijven.
Financiën is zo één.
Ook de ‘koude kant’, de rol van de aangetrouwden kan een onderwerp zijn van tegenstrijdige visies.
Een conflict hier of daar, is dus perfect normaal, en is deel van het discours.
Omgaan met conflicten en tegenstrijdige visies, zijn basisvaardigheden voor familieleden die samen werken in een professionele omgeving.
Hoe fijn is het ook niet, wanneer discussies en debatten op een opbouwende manier verlopen, en niet uit de weg worden gegaan.
Te veel discussie kan alles oververhitten, maar te weinig haalt alle dynamiek weg.
Wat kan je doen als de boel helemaal komt vast te zitten? Wanneer het gesprek geen meter vooruitgaat en de standpunten geen graad draaien….
Wij geven je onze 8 tips:
En mocht het met bovenstaande tips ook niet gaan, geef ons dan een seintje.
Soms heb je gewoon Sequenz nodig…
Zoek je nog wat creativiteit voor jouw goede voornemens en goals voor volgend jaar?
Laat AI je helpen! Wij stelden volgende vraag aan ChatGPT.
Welke voornemens kunnen familieleden die samen een familiebedrijf runnen maken voor 2023?
Lees hieronder het prachtige antwoord.
Wij zijn gelukkig met het gegeven advies:
Er zijn verschillende goede voornemens die familieleden die samen een familiebedrijf runnen kunnen maken:
Onze tip: Schrijf ze neer, laat ze leven,
en wij komen met plezier doorheen het jaar eens luisteren hoe het ermee gaat.
Ottergemsesteenweg-Zuid 808 Bus 561, 9000 Gent
info@sequenz.be
+32 485 68 15 26
BTW - BE 0781.593.039