BLOG

ER ZIJN VAN DIE MOMENTEN DAT DINGEN ONS BIJBLIJVEN, 


Dat we ze niet, 

of nooit en te nimmer willen vergeten


Wij pennen ze hier voor jou neer...

Elke maand een nieuwtje. Onze Tips & Tricks and how to's... .

6 tips


Over hoe je medewerkers jouw exit kunnen verteren.


Blog komt eraan

Blog komt eraan

Blog komt eraan

Blog komt eraan

Blog komt eraan


6 tips 

 Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers je exit gemakkelijk(er) verwerken?

Het gebeurt meer dan je denkt, het is al veel gebeurd en het zal veel nog gebeuren: Iemand uit de familie beslist om het familiebedrijf te verlaten. Is het omwille van de leeftijd? Of omwille van nieuwe uitdagingen? Omwille van andere interesses?

In een privébedrijf, maalt niemand om een stoelwissel meer of minder, in een familiebedrijf is dat andere koek.

Hoe zorg je ervoor dat je personeel ook na het verdwijnen van je dagelijks aanwezig zijn, even gemotiveerd is, zich goed voelt en het bedrijf helpt runnen?


Wij verzamelden 6 tips uit onze projecten dit najaar, waarbij we dit communicatiemoment twee keer hebben mogen ondersteunen:



1. NIVEA mag voor een keer.

‘NIVEA = Nooit invullen voor een ander’, is een gekende communicatievalkuil. Toch is het in deze fase uitermate nuttig om je in de schoenen van de ander te zetten. Welke angsten heeft het personeel?  Hun angsten oplijsten geeft je de kans om er in je speech  (oh ja!) een antwoord op te geven.

Onzekerheid over de toekomst? Bang voor extra werk? Bang dat ze het bedrijf ook moeten verlaten? Bang voor een nieuwe baas?

 

2. Benoem een nieuwe leidende alliantie.

Was je zelf leidinggevend kader? Bekijk hoe het verder zal gaan zonder jou. Benoem een nieuwe leidende alliantie en geef ze alle vertrouwen.

 

3. Prik een einddatum.

Zorg voor duidelijkheid. Prik een einddatum en werk ernaartoe. 


4. Communiceer tijdig

Het is ongelooflijk belangrijk om het personeel op de hoogte te brengen van je plannen. Zodat ze het niet van een ander horen. De communicatie is best niet te vroeg, en ook niet te laat. Het plots minder komen, of minder betrokken zijn, doet pijn aan een bedrijf. Het benoemen van dit kantelpunt zal veel duidelijkheid brengen.

Doe dit persoonlijk, en samen met de (nieuwe) leidende alliantie. Het verlaten van een pion is pijnlijk voor een bedrijf. Dit moet worden opgevangen.  Zet je emoties niet uit, vertel ze gerust, we zijn tenslotte geen robots. Vertel hoe moeilijk je het vindt om hen te verlaten.


5. Praat over het bedrijf, depersonaliseer de leiding.

Wanneer een sleutelfiguur verdwijnt uit het familiebedrijf, zijn er wellicht mensen die ‘hun baas’ zien vertrekken…. In kleine en middelgrote familiebedrijven werkt men niet voor een bedrijf, maar voor een familie, of voor een persoon. Die rol is niet gemakkelijk over te nemen. En al zeker niet wanneer zij zelf (als zoon of dochter van) in de pampers op de schoot hebt gezeten bij die mensen. Praat daarom in de overgangsfase vooral over het bedrijf, en het DNA ervan, de personaliseer -even- de personen. Zorg ervoor dat de volgende leidinggevende alliantie dit DNA begrijpt en zal blijven hanteren, ook al is dat met eigen accenten.  


6. Richt je gezicht naar de zon, dan valt alle schaduw achter je.

Je hebt zo je redenen om voor een exit te kiezen. Waarschijnlijk zijn daar positieve toekomstredenen voor. Maar misschien zijn er ook negatievere redenen uit het verleden die je beslissing hebben gevoed. Forceer jezelf om in de overgangsmaanden positief te kijken. Met de blik vooruit. Heb vertrouwen in wat volgt. Het personeel en het bedrijf heeft geen baat bij negativiteit. Door die persoon te zijn, zal je je familiebedrijf met een fijn gevoel kunnen achterlaten. Maak geen beslissingen meer die de nieuwe leidinggevende alliantie blok zetten. Het is aan hen, geef vertrouwen.

Een familiebedrijf overwint een exit wel.


Voor de persoon die het bedrijf verlaat is het vaak een dubbel verhaal.

Die beslissing is begrijpelijk emotioneel en zal een heel grote impact hebben op het persoonlijk leven.


Echter, voor de medewerkers is het slim om dit niet te groot te maken. Vanuit hun standpunt is vooral het vervolg van groot belang om hun startgevoelens van angst en onzekerheid om te draaien naar energie en goesting om voor het familiebedrijf te blijven werken.